0سبد خرید
02166680105با ما تماس بگیرید:
عمر مفید یک ساختمان بتنی چقدر است؟

سالیانه ساختمان‌های زیادی در کشور ما بنا می‌شوند. این ساختمان‌ها می‌توانند با فلز، بتن، آجر به ساخت برسند. ساختمان‌های بتنی از مقاوم ترین ها هستند. اما برخی در مورد عمر مفید ساختمان‌ بتنی اطلاعاتی ندارند. به‌ همین خاطر نیز ما در این سایت از سایت آهنیست قصد داریم تا در این‌ باره اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

استفاده و بکارگیری بتن برای انواع ساختمان

استفاده از بتن و میلگرد در ساخت ساختمان در بنای ساختمان‌ها در سال‌های اخیر و به دلیل استحکام بسیار بالای آن‌ها  رایج شده‌است. لازم است بدانید که بتن نمی‌تواند به‌ تنهایی استحکام لازم را برای ساختمان‌ها تأمین کند. 

بیشتر بدانید : قیمت آهن اصفهان

زیرا  قابلیت شکنندگی بالایی دارد اما استفاده از بتن و میلگرد بر کنار یکدیگر استحکام بالایی را ایجاد می‌کند‌، می‌تواند در افزایش مقاومت ساختمان‌ها نقش مهمی را ایفا کند.

هرچه ساختمان مستحکم‌تر باشد، قطعاً عمر مفید آن نیز به افزایش پیدا خواهد کرد.  در چنین حالتی میلگرد داخل بتن قرار می‌گیرد و از این طریق دیگر بتن قابلیت شکستگی نداشته و مقاومت بالایی دارد. به‌ همین خاطر نیز می‌توان گفت که قیمت میلگرد آجدار می‌تواند در  کیفیت ساختمان و استحکام آن تأثیر بسزایی داشته باشد.

عمر مفید ساختمان های بتنی چقدر است؟

شاید شما هم  این سوال را داشته باشید که عمر سازه ساختمان بتنی چقدر است؟ لازم است در پاسخ به این سؤال بگوییم که متخصصین به‌ منظور تخمین عمر ساختمان‌های بتنی سن ساختمان را در نظر می‌گیرند.

به‌منظور بررسی سن ساختمان‌ها باید به ۳ عامل سن واقعی، سن سندی و بهره‌برداری توجه کرد.که در ادامه به توضیح کامل آن‌ها می‌پردازیم.

سن واقعی ساختمان

سن واقعی ساختمان یکی از عواملی است که  به‌ منظور تخمین عمر ساختمان آن‌  در نظر می‌گیرند. سن واقعی ساختمان از زمانی حساب می‌شود که ساخت‌ و ساز شروع شده و پروانه ساخت صادر می‌شود.

سن سندی ساختمان

یکی دیگر از عوامل مهم برای فهمیدن عمر مفید ساختمان بتنی سن سندی است‌.

عمر مفید ساختمان های بتنی چقدر است؟

بررسی عوامل تاثیر گذار بر طول عمر مفید ساختمان‌های بتنی

قطعاً همه کسانی که قصد بنای یک ساختمان را  دارند، باید حساسیت زیادی به خرج دهند. موارد مهم برای افزایش عمر ساختمان عبارتند از:

1- مصالح ساختمانی

تمامی موادی که در ساختمان‌ها بکار می‌روند ازنظر ضریب انقباض، انبساط  و  شرایط هماهنگی شرایط جوی باید با مصالح دیگر کاملاً مطابقت داشته باشند.

2- طراحی سازه ساختمان

ساختمان‌های بتنی به حساسیت بالایی احتیاج دارند. بهتر است این موضوع را بدانید که به عدم توجه به جزئیات طراحی ساختمان سبب شده تا ساختمان ان تا سازه از لحاظ مقاومت در سطح مناسبی قرار نداشته باشد و عمر مفید آن نیز کاهش پیدا کند.

3- نگهداری از ساختمان

هر ساختمانی پس‌ از مدتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد،  به تعمیرات و نگه‌داری بیشتری نیاز خواهد داش  چنانچه  به شکل مرتب ساختمان رسیدگی کنید و به‌خوبی نگه‌داری آن را انجام دهید، عمر مفید ساختمان بتنی افزایش پیدا می‌کند.

این در حالی است که عدم توجه به ساختمان می‌تواند عمر آن را کاهش داده و سبب استهلاک آن گردد. در سال در چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی روش‌های بسیار عالی برای مقاوم‌سازی و تقویت ساختمان‌ها پیدا شده‌است که عبارت‌اند از:

استفاده از راکت‌های بتنی

استفاده از راکت‌های فولادی

بکار بردن دیوارهای برشی

مقاوم سازی توسط بادبند

مقاوم‌سازی ساختمان با استفاده از روش FRP

مقاوم‌سازی ساختمان با استفاده از روش پیش تنیدگی

بررسی عوامل تاثیر گذار بر طول عمر مفید ساختمان‌های بتنی

عوامل تأثیرگذار در کاهش عمر ساختمان چیست؟

لازم است بدانید که برخی عوامل نیز می‌تواند سبب کاهش عمر مفید ساختمان بتنی شود.که عبارت‌اند از:

رطوبت از عوامل مهم تاثیرگذار در کاهش عمر ساختمان

قطعاً می‌توان گفت که رطوبت مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند برای کاهش عمر ساختمان‌ها مؤثر واقع شود. نم  گرفتگی کف و پی ساختمان تأثیر زیادی در آب کاهش سطح استحکام ساختمان داشته و باعث استهلاک آن می‌شود. همچنین وجود آب‌های زیرزمینی نیز در مدت زمان طولانی سبب تخریب ساختمان می‌شود.

باران اسیدی (موردی که کمتر اتفاق می افتد)

یکی دیگر از عوامل مهم باران اسیدی بوده که در شهرهای بزرگ عراق اتفاق می‌افتد و تأثیر بسیار بدی را روی ساختمان‌ها خواهد گذاشت. سطح شدت تخریب باران اسیدی تا حدی است که می‌تواند ساختمان‌های بتنی بسیار مقاوم و استاندارد را و نیز تخریب کند.

اختلاف دما در شب و روز(عامل مهم دیگری در کاهش عمر ساختمان)

بسیاری از افراد به اختلاف دمای شب و روز توجه نمی‌کنند. اما لازم است بدانید که این عامل تأثیر زیادی در کاهش عمر سازه‌ها واخواهد گذاشت.

تغییر دما در فصل‌ های سال از دیگر عوامل کاهش عمر مفید ساختمان

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در کاهش عمر مفید ساختمان بتنی اختلاف شدید در فصل‌های مختلف است. اختلاف دما در  فصل‌ها  شبیه به تأثیر اختلاف دما در شب و روز دارد.

عوامل تأثیرگذار در کاهش عمر ساختمان چیست؟

آیا می دانید عمر مفید آهن برای ساختمان چند سال است؟

پس‌ از بررسی عمر مفید ساختمان‌ها باید بگوییم که بسیار بسیاری از ساختمان‌ها در کشور ما از جنس آهن بوده و با استفاده از فلزات و سازه‌های فلزی و ساخت می‌رساند. به‌ همین خاطر اکثر افراد به‌دنبال افزایش عمر مفید آهن به کاربرد در ساختمان هستند. می‌توان گفت که جنس و مواد اولیه می‌تواند تا حد بسیار زیادی در قیمت تیرآهن اصفهان (امروز)، ناودانی، قیمت قوطی، نبشی و مؤثر باشد.‌

چسب بتن برای استفاده در بتن

 

سوالات عمر مفید یک ساختمان بتنی چقدر است؟

عمر مفید بتن چقدر است؟

عمر مفید بتن به عوامل مختلفی بستگی دارد و معمولاً بین 30 تا 50 سال است. این مدت زمان به کیفیت مواد، طراحی صحیح، شرایط محیطی و نگهداری مناسب بستگی دارد. با رعایت استانداردها و نگهداری صحیح، می‌توان عمر بتن را به حداکثر رساند.

چگونه می‌توان عمر مفید بتن را افزایش داد؟

برای افزایش عمر مفید بتن، باید از مواد باکیفیت استفاده کرد، طراحی بتن مطابق با استانداردهای مهندسی انجام شود، و نگهداری منظم شامل جلوگیری از ترک‌خوردگی، آب‌بندی مناسب و تعمیرات به‌موقع صورت گیرد.